Ē-digitālā bibliotēka


 

 Top.LV

 

 

Eiropas Savienības informācija

Lapa Draugos Twitter RSS RSS



15. marts – Starptautiskā patērētāju tiesību aizsardzības diena

Tekla Žabova
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas Padomes priekšsēdētāja

15. marts - Starptautiskā patērētāju tiesību aizsardzības diena

2010. gadā mēs, Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija kopā ar reģionālām nodaļām, saņēmām 5320 sūdzības, no kurām viena trešdaļa bija par mājokļiem. Šobrīd, krīzes laikā, daudziem Latvijas iedzīvotājiem smagākais jautājums saistās tieši ar mājokļa apsaimniekošanu.

Patērētāji ir ļoti iecietīgi

Ir pienācis laiks valdošiem politiķiem saprast - nodokļus, tarifus, kuri attiecas uz mājokli, nedrīkst paaugstināt. Pēc pagājušā gada pētījuma 88% patērētāju par savu mājokli norēķinās ar grūtībām. Asociācija ir vienīgā organizācija valstī, kas cīnās par mājokļa jautājumiem, jo Patērētāju tiesību aizsardzības centrs diemžēl ar šo jautājumu nenodarbojas. Skumji ir tas, ka šajā jomā nav atklātuma. Patērētāji nesaņem pietiekošu informāciju, kur paliek viņu ikmēneša maksātie līdzekļi. Bet mūsu patērētāji ir tik pacietīgi! Viņi labprāt uzkrīt uz pleca un paraud, nevis iesaistās kopīgā cīņā - tam diemžēl nepietiek dūšas. Daļēji cilvēkus var saprast, jo kurš grib cīnīties pret vietējo varu, kura to nemēdz aizmirst?
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijai jādarbojas kā informācijas punktam. Sabiedrībai pietrūkst informācijas, kur griezties veselības jautājumos, darba aizsardzības jautājumos, pārtikas aizsardzības jautājumos u.c. Mēs to izskaidrojam, jo mums ir kontakti ar visām institūcijām. Cenšamies izvairīties no atbildes - Tā nav mūsu funkcija!
Par elektroenerģijas apstiprinātiem tarifiem saņēmām vairāk kā 500 zvanus nedēļā, tādēļ arī pārsūdzējām šo lietu Apgabala administratīvā tiesā. Mēs uzskatām, ka ir pārkāpti 6 punkti un nav notikusi diskusija ar sabiedrību.

Kā ar ES likumdošanas izpildi?
Vai Latvijā patērētājs ir aizsargāts? Varētu atbildēt jā un nē. Tā kā Latvija ir ES dalībvalsts, tās likumdošana tiek harmonizēta ar kopējo ES likumdošanu.
Bet kā ar likumdošanas izpildi? Jebkuru jautājumu var apstrīdēt tiesā, bet tiesa ievelkas vismaz divu gadu garumā. Bieži gadās tā - kad jautājums izskatīts tiesā, tas vairs nav aktuāls. Turklāt tiesa prasa līdzekļus, kuri nav mazi. Tiesā patērētājs aci pret aci satiekas ar uzņēmēja augsti kvalificētu advokātu.
Turklāt mums tomēr ir spēcīgs lobijs, kurš nav mazsvarīgs. Tādēļ ir tik maz sūdzību ES tiesā, jo vispirms ir jāiziet caur Latvijas tiesu sistēmai.
Latvijas patērētājs nav cīnītājs, bieži atmet ar roku. Problēma slēpjas arī tur, ka pusmūža cilvēki neprot atrast informāciju internetā, bet tieši šī ļaužu grupa visvairāk sūdzas. Varētu teikt, ka arī uzņēmēji nav bez vainas.
Pēc pieredzes gribu teikt, ka patērētāju likumdošanas skaidrošanu nedrīkst veikt kampaņveidīgi, ir nepieciešama nepārtraukta skaidrošana, jo gadījumi cits no cita atšķiras. Turklāt līdz nākošai kampaņai ir aizmirsies iepriekšējais.

Asociācijai jāstrādā smagos apstākļos
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija katru gadu atzīmē savu dienu - 15.martu. Šajā dienā kopā ar reģionālo nodaļu pārstāvjiem aktualizējam jautājumus, kuri tika risināti iepriekšējā gadā un ir izkristalizējušies kā nopietnas problēmas. Asociācijai ir 12 NVO reģionālās nodaļas, kuras sniedz konsultācijas un palīdz risināt problēmas patērētāju jomā savos reģionos.
Latvijā Patērētāju NVO darbojas no 1992. gada, bet Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija tika dibināta 1999. gadā. Tās dibinātāji bija astoņas reģionālās nodaļas. Ir pagājis pietiekoši ilgs laiks, lai izvērtētu padarīto. Varu pateikt lielo paldies tiem drosmīgiem reģionālo nodaļu pārstāvjiem, kas visus šos gadus darbojas sabiedriskā kārtā. Mēs esam strādājuši ļoti smagos apstākļos, jo katra konsultācija patērētājam ir atbildīga un turklāt mūs jauc ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, kuriem ir valsts finansēti juristi.
Ar laiku mūsu cilvēki izdeg un mums nākas tos zaudēt, kas ir ļoti sāpīgi.
Asociācijai jāstrādā ļoti smagos apstākļos, jo ES fondiem nepieciešami līdzfinansējumi, kurus šajos krīzes laikos piesaistīt faktiski ir neiespējami. Latvija ir vienīgā ES valsts, kura patērētāju NVO organizācijas finansiāli neatbalsta. Lai gan ikdienā vismaz četriem likumdošanas aktiem mēnesī jāsniedz atzinumi. Ikdienā saņemam vismaz 10 zvanus un risinām pārrunas ar patērētājiem. Sadarbība norit ar Ekonomikas ministriju, Zemkopības ministriju, Veselības ministriju, Kultūras ministriju.
Vēlos nobeigt ar dzejnieka Raiņa vārdiem: Ja ir grūti, vajag spēt, stipram būt, uzvarēt!


Eiroinfo
Uzzini vairāk Eiropas Savienības pētījumu datu bāzē www.politika.lv!
Pētījumu datu bāzi veido Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS ar Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā atbalstu.
<<< Atgriezties pie pasākumiem un norisēm

Uz sākumu

arhīvs: 2016. gads 2015. gads 2014. gads 2013. gads 2012. gads 2011. gads, 2010. gads

Lisabonas līgums (rtf)
Lisabonas līgums (pdf)
Informācija uzņēmējiem

Uz sākumu

 

aktualitātes | jaunās grāmatas | bibliotēka piedāvā | saites | lietošanas noteikumi | kontakti | novada bibliotēkas | e-resursi

© 2006-2012, Alūksnes pilsētas bibliotēka.